W podstawowej wersji nowy Fiat Panda kosztuje 32 990 zł. W zamian otrzymujemy samochód mały, ale dość pojemny, z silnikiem 0,9 l. Praktyczny, ale mało romantyczny.
Trudno powiedzieć, czy Fiat Panda 2012 to samochód, w którym można się zakochać od pierwszego wejrzenia. Sylwetką nawiązuje do poprzedniego modelu, a wnętrze rozwiązane jest w sposób typowy dla małych wozów. Można się więc spodziewać, że nowy Fiat Panda, podobnie jak jego poprzednik, będzie autem wybieranym raczej z rozsądku, a nie miłości. Od emocji jest przecież pięćsetka!
Dużo miejsca w środku i w bagażniku
Z rozsądku mogą wybierać nowego Fiata ci, którym zależy na stosunkowo dużej powierzchni w małym aucie za niewygórowane pieniądze. Samochód jest bowiem dłuższy i szerszy od poprzednika o odpowiednio 11 cm i 5,5 cm. Bez zmian pozostaje jednak rozstaw osi.
Co z tego wynika? Przestrzeni wewnątrz raczej nie przybyło. Zwiększyła się za to pojemność bagażnika, która teraz sięga 260 litrów. Dzielone siedzenie pozwala znacznie ją powiększyć. Siedzący na przednich siedzeniach mają do dyspozycji wyjątkowo duży schowek i półkę pod przednią szybą, którą mogą wykorzystać do składowania różnych przedmiotów.
Praktyczne rozwiązania
Jeżeli chodzi o nowe, praktyczne rozwiązania, to zwolennicy oszczędności z pewnością docenią możliwość użycia systemu Start-Stop. Znane raczej z większych samochodów pozwala na zatrzymanie silnika w czasie postoju np. na światłach i ponowne włączenie po dotknięciu pedału sprzęgła. Efekt? Nowy Fiat Panda ma niższe zużycie paliwa.
Inną ciekawostką przeniesioną z droższych aut jest asystent parkowania. System nazwany City-Safe-System działa niczym wzmocnione wspomaganie kierownicy. Dzięki niemu przy parkowaniu z prędkością poniżej 30 km/h można kręcić kierownicą tylko jednym palcem.
Co jeszcze? Choćby wskaźnik, który w modelu z silnikiem turbodoładowanym (o tym niżej) informuje o tym, kiedy trzeba zmienić bieg na wyższy. Dzięki temu kierowca unika włączenia turbosprężarki, a więc oszczędza na paliwie.
Fiat Panda 2012: zużycie paliwa
No właśnie – paliwo. Fiat Panda kojarzony jest z oszczędnością, a na to wpływ ma także zużycie paliwa. Producent podaje, że nowa Panda z silnikiem 0,9 l będzie potrzebowała 4,2 litra na setkę. Średnio, z uwzględnieniem cyklu miejskiego. Problem w tym, że redaktorom brytyjskiego magazynu Car Magazine udało się wykręcić 8,2 litra, a dziennikarzom polskiej edycji Auto Motor i Sport – 6,2 l.
Dlaczego? Ponieważ dostali do testów model z silnikiem turbo. To jedna z dwóch podstawowych jednostek napędowych, w jakie wyposażona jest Panda 2012. Silnik ma pojemność 0,9 l i moc sięgającą 85 KM. A wszystko z dwóch cylindrów.
Teraz Panda na LPG i metanol
Drugim silnikiem o pojemności 0,9 litra jest jednostka bez turbodoładowania. To również jednostka dwucylindrowa, tyle że znacznie słabsza: ma 65 KM. Można się spodziewać, że zużycie paliwa nowej Pandy będzie w tym przypadku nieco bardziej zbliżone do fabrycznego.
Pozostałe silniki, z jakimi oferowany jest Fiat Panda 2012 to 1,2 Fire o mocy 69 KM i 1,3 Multijet. Na niektórych rynkach oferowane będą także jednostki napędzane gazem LPG lub metanolem.
Fiat Panda 4×4 i 6,5 mln sztuk do pobicia
Warto wspomnieć, że jeszcze w 2012 roku na rynek wejdzie nowy Fiat Panda 4×4. Ma być o 30 do 40 proc. droższy. Tak, jak w poprzedniej wersji Pandy będzie to auto o wyższym i twardszym zawieszeniu.
Czy nowy Fiat Panda ma szanse pobić dwie poprzednie wersje, których w ciągu ponad 30 lat sprzedano 6,5 mln sztuk? Niewykluczone. O ile jednak Panda 1980, produkowana w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych była autem przede wszystkim tanim, Pandy 2003 (samochód roku 2004) i Panda 2012 stawiają na rozwiązania praktyczne. Mniej w nich romantyzmu modelu 500, więcej rozwagi i dbałości o kieszeń kierowcy.
Konkurenci:
Głównymi rywalami nowej Pandy będą samochody takie, jak VW UP! (od 31 tys. zł), Chevrolet Spark (od 27 tys. zł), Kia Picanto (od 30 tys. zł) czy Skoda Fabia (od 35 tys. zł). O tym, który z nich będzie górą zadecydują nie tylko walory samochodu, ale także oferty finansowania. Nie bez przyczyny poprzedni Fiat Panda był autem szczególnie chętnie wybieranym przez małe przedsiębiorstwa.
Panda to sympatycznie wyglądający samochód do którego nie sposób nie czuć sentymentu. Nowa Panda jest doskonałą kontynuatorką swojej poprzedniczki a niewielki lifting czyni ją nowocześniejszą i atrakcyjniejszą. Wyszukane lecz łatwe w użyciu rozwiązania techniczne sprawiają, że Nowa Panda jest jednym z najbardziej pakownych samochodów w swoim segmencie. Zdecydowanie można się w niej zakochać.
…. schowek i półka słuzy do składowania róznych przedmiotów….
Do składowana czegokolwiek jest magazyn. piszcie poprawnie